Jaarlijkse afrekening servicekosten
U betaalt servicekosten voor services die wij voor een heel portiek of woongebouw (laten) uitvoeren. Voor sommige services betaalt u een voorschotbedrag. Dit is een schatting van de kosten die we verwachten te maken. Aan het einde van het jaar berekenen we wat de echte kosten waren. Betaalde u te veel? Dan krijgt u geld terug. Was het voorschotbedrag lager dan de echte kosten? Dan betaalt u geld bij. We moeten u hier vóór 1 juli over informeren.
Afrekening 2023
Binnenkort ontvangt u de afrekening servicekosten 2023. Hieronder een korte toelichting op twee (mogelijke) onderdelen.
Hogere energiekosten
Het kan zijn dat op uw afrekening een bij te betalen bedrag ziet voor 'Elektra Gemeenschappelijk'. Dat zijn energiekosten voor bijvoorbeeld de verlichting in algemene ruimtes en de lift. Uw voorschot voor 2023 ging uit van de energietarieven en de afrekening van 2022. De energiekosten zijn in 2023 flink gestegen. Het voorschotbedrag hebben wij niet tussentijds aangepast. De kans is groot dat u te weinig voorschot betaalde. Op 1 juli 2024 bij de jaarlijkse huurverhoging gaat het nieuwe voorschotbedrag in.Verrekening vergoeding voor blokaansluiting
Woont u in een woongebouw met een gedeelde energieaansluiting, zoals blokverwarming of stadsverwarming? Dan heeft u misschien recht op een vergoeding vanuit de 'Tijdelijke subsidieregeling tegemoetkoming blokaansluiting' van de overheid. Als u recht heeft op deze vergoeding, dan informeerden wij u hier al eerder over. U ziet de vergoeding terug op de bijlage van het meetbedrijf (Ista, Techem of WMS) bij de afrekening. De totale vergoeding die de Belastingdienst gaf voor uw woongebouw is op dezelfde manier verdeeld onder alle bewoners als de totale kosten.
Wat gebeurt er als wij niet op tijd kunnen afrekenen?
Wij moeten de servicekosten ieder jaar voor 1 juli met u afrekenen. Soms lukt dat niet. Als dat voor u zo is, dan informeren we u hierover per brief. Heeft u zo’n brief ontvangen? Log in met uw Mijn-account als u wilt weten waarom de afrekening vertraagd is.
Bekijk reden van vertragingVeelgestelde vragen
U betaalt servicekosten voor diensten die wij voor het hele portiek of woongebouw (laten) uitvoeren. Zoals wijkbeheer of schoonmaak. Is er in uw woongebouw een centrale verwarmingsketel? Dan zijn stookkosten ook onderdeel van uw servicekosten.
Het bedrag dat u moet bijbetalen wordt automatisch van uw rekening afgeschreven. Is de automatische afschrijving niet gelukt dan kunt u het bedrag zelf naar ons overmaken. Ons rekeningnummer is: . Zet uw adres (straat, huisnummer en stad) in de toelichting.
Moet u een bedrag bij betalen, maar kunt u dat nu niet? Dan kunt u een betalingsregeling afsluiten. Zo kunt u het bedrag in delen of, op een later moment, in 1 keer automatisch af laten schrijven.
We maken het bedrag binnen 10 dagen nadat u de brief met afrekening servicekosten heeft ontvangen over.
Log in met uw Mijn-account om te kijken of wij het bedrag al hebben overgemaakt:
Moet ik voor het hele jaar betalen?
We kijken bij het afrekenen naar de periode dat u de woning heeft gehuurd. Dus huurde u van 1 januari tot en met 31 maart, dan gaat de afrekening alleen over die maanden.
De voorschotbedragen zijn altijd een schatting van wat de echte kosten gaan zijn. We doen die schatting op basis van de kosten in voorgaande jaren. Maar helaas kan het gebeuren dat de echte kosten toch hoger uitvallen dat we hadden verwacht.
Lees ook:
Voorschotbedrag stookkosten
Uw voorschotbedrag stookkosten kunt u wel aanpassen, als deze een meter heeft.
Lees meer over voorschot stookkosten aanpassen
Algemene servicekosten
De voorschot bedragen voor algemene servicekosten kunt u niet voor zelf aanpassen. Per woongebouw betaalt u een deel van deze totale kosten.
Huurtoeslag
Mogelijk kunt u wel uw huurtoeslag aanpassen. Servicekosten voor elektra gemeenschappelijk, wijkbeheerder, schoonmaak en kosten voor dienst- en recreatieruimten tellen mee in de berekening van de huurtoeslag. Per soort servicekosten wordt maximaal € 12 bij de netto huurprijs opgeteld.
Wat is mijn huur voor de huurtoeslag? (belastingdienst.nl)
Uw wijkbeheerder helpt u graag verder.
Neem contact op met ons, via ons contactformulier. We bespreken uw afrekening en daarna kijken we naar een oplossing.
Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat er volgens u niet goed is. Wij zoeken uw gegevens erbij en nemen binnen 12 werkdagen contact met u op.
Naar contactformulier servicekosten
Afrekening bekijken
Wilt u de afrekening bekijken? Dan kunt u dit op een van onze kantoren met ons doen. Maak hiervoor een afspraak via ons contactformulier servicekosten. We kunnen u mogelijk niet alles laten zien, omdat we ons moeten houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Bekijk uw post en berichten
Totale afrekening bekijken
Wilt u de afrekening bekijken? Dan kunt u dit op een van onze kantoren met ons doen. Maak hiervoor een afspraak via ons contactformulier servicekosten. We kunnen u mogelijk niet alles laten zien, omdat we ons moeten houden aan de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
We berekenen de eindafrekening servicekosten over de periode 1 januari tot en met 31 december. Bent u tijdens het jaar verhuisd? Dan kijken we alleen naar de periode dat u de woning huurde. Huurde u bijvoorbeeld tot 1 maart, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari.
Rekeningnummer bekijken/veranderen
De hoogte van de kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimten hangt af van wat er allemaal is aangesloten. Zoals een lift, galerijverlichting of verlichting in de bergingen. Hoe meer er is aangesloten, hoe hoger het stroomverbruik, en dus de kosten.
In 2023 werd u tegen al te hoge tarieven beschermd. Per 1 januari 2024 is er geen 'Tijdelijke subsidieregeling tegemoetkoming blokaansluiting' meer.
De voorschotbedragen voor elektra zijn daardoor hoger dan vorig jaar.
Lees ook: